Frågor och svar

Svar på ofta förekommande frågor

Vad är The WOW Closet?

The WOW Closet är en uthyrningsservice för designerklänningar från svenska och internationella designers. Hos oss kan man hyra klänningar för olika typer av tillfällen, från event med jobbet på en onsdag kväll till Nobelfesten. Vidare erbjuder vi möjligheten att hyra ut de klänningar man inte längre använder. Då tjänar man pengar på dem istället för att de bara tar plats i garderoben.

Vad är fördelarna med att hyra?

  1. Du får bära otroliga designerskapelser och betala ungefär samma pris du skulle betala för att köpa en klänning från en massmarknadsvarumärke. Våra klänningar är gjorda av fantastiska tyger, håller högt kvalité, modegrad och är skapade av kända designers.
  2. Klänningen behöver inte flytta in i din garderob efter festen och vi lovar, du skulle nog ändå bara använda den en gång.
  3. Du behöver inte tänka på att kemtvätta den efter festen. Vi tar hand om tvätt och underhåll, vi stryker, lagar, tvättar och ser till att klänningarna mår bra.
  4. Enligt forskningen sker 70% av plaggets klimatpåverkan under produktionsfasen. När du hyr det som redan har producerats istället för att köpa nytt bidrar du till smartare konsumtion av mode.

Har ni en fysisk butik dit man kan komma och prova klänningarna?

Vi har en fysisk butik i NK Passagen/Beta Stockholm (Regeringsgatan 44, Stockholm). 

Måste jag boka tid för att komma och prova klänningar?

Du behöver inte boka tid för att komma och prova klänningar.

Jag vill prova brudklänningar, måste jag boka tid då?

Du behöver inte boka tid för att komma och prova brudklänningar heller. Vi jobbar endast med drop-in.

Hur förebygger ni trängsel i butiken om man inte kan boka tid?

Vi har en nästan 300 kvm stor butik där väldigt många kan få plats tills det uppstår trängsel. Risken för trängsel är dessutom minimal nu när alla event är inställda. Vi har fem provrum fördelade på två olika zoner och tre olika soffgrupper i olika delar av butiken där man kan vänta om provrummen eller personalen skulle vara upptagna. I bruddelen får man endast vara en grupp åt gången och därför kan vi be dig att vänta om det redan skulle vara en grupp som håller på att prova. Det smidiga med att det inte behövs någon bokning är att du kan droppa in när som helst utan att det behöver att planeras flera månader i förväg.

Vad har ni för öppettider i butiken?

Vi har öppet mellan 11–18 på vardagar, 11–16 på lördagar och 12–16 på söndagar. Avvikande öppettider: se nedan.

Var hittar jag information kring avvikande öppettider?

De aktuella avvikande öppettiderna hittar du här.

Vilka områden levererar ni till?

Vi erbjuder budleverans med Airmee inom Stockholm, Malmö, Lund, Göteborg, Linköping, Norrköping och Växjö. Kolla om Airmee levererar till just ditt område:

Stockholm

Malmö och Lund

Göteborg

Norrköping

Linköping

Växjö

Hur ska jag tänka kring valet av datum när jag bokar en klänning med hemleverans?

När du bokar din klänning i webbokningen välj det datum du vill få din klänning levererad hem till dig samt det datum du vill att den ska hämtas up/lämnas in på postombud.

Hur länge får jag behålla klänningen?

Vi rekommenderar att du planerar din bokning på följande sätt:

Dag 1: få klänningen levererad hem till dig (kvällstid 17-22, kan även lämnas utanför din dörr)

Dag 2: matcha den med accessoarer, skor mm.

Dag 3: Bär den på festen

Dag 4: Lämna in den på din närmaste Postnord ombud (bor du i Stockholm bokar vi en upphämtning hemma hos dig nästkommande tisdag eller fredag efter din fest).

Går det att hyra över en längre period?

Välj just dina datum i vår kalender så får du priset för just din period. Datumet ska alltid vara det datum du vill få klänningen levererad samt det datum du kommer att lämna in den till ett postombud (alternativt få det upphämtad med Airmee om du bor i Stockholm).

Jag kan inte vara hemma den kvällen Airmee kommer att leverera. Hur ska jag göra?

Airmee kan både lämna paketet utanför din dörr och hämta upp det utanför din dörr. Välj om du vill att de ska göra det när du lägger in din bokning. Går det inte att lämna utanför dörren måste du vara hemma 17-22 den kvällen du valt leveransen.

Jag ska ha klänningen på lördag. När ska jag senast lägga en order?

Lägger du in en order innan kl 13:00 kan vi skapa leveransorder samma dag. Då får du klänningen tidigast dagen efter kl 17-22 om du bor i Stockholm, eller två dagar efter om du bor i Malmö, Lund, Göteborg, Linköping eller Norrköping. Det vill säga, ska du ha en fest på en lördag måste du senast lägga in din bokning på torsdag 13:00 om du bor i Stockholm eller på onsdag 13:00 på du bor på en annan ort som Airmee leverera till.

Vad händer om jag har lämnat felaktig information?

Om du har lämnat felaktig information i din bokning så att vi inte har kunnat leverera kommer vi att dra av en administrationsavgift på 200 kr från din återbetalning. Kommer du på att du har gjort fel mejla oss gärna så snart du kan på info@thewowcloset.se så försöker vi att lösa det så gott vi kan.

Hur skickar jag klänningen tillbaka efter festen?

  1. När du har använt klänningen packar du in den i samma låda som den skickades i. Bor du inte i Stockholm får du en returfraktsedel med klänningen i lådan som du kan använda när du skickar den tillbaka.
  2. Den måste vara försluten annars finns risk att varorna tappas bort och/eller skadas under transporten.
  3. Den måste lämnas in på ditt närmaste Postnord ombud den dagen du valde som returdag när du gjorde din bokning (finns i din bokningsbekräftelse).

Om klänningen inte skulle passa (kampanjvillkor på bokningar som levereras senast 31 december 2020).

De flesta av våra klänningar finns i en storlek. Kontrollera alltid vilken storlek klänningen finns i och kolla alltid i våra virtuella provrum om klänningen passar just dig. Observera att i det virtuella provrummet får du även en uppskattning på hur längden kommer att passa. Får du ett betyg över 6.0 kommer klänningen troligtvis att sitta bra.

Skulle klänningen inte passa eller skulle den inte motsvara din förväntningar av någon annan anledning kan du returnera den och få en full återbetalning. Villkoret är du du kontaktar oss via info@thewowcloset.se och postar den tillbaka med den tillhörande returfraktsedeln inom 24 timmar från att du mottagit den. Du får en full återbetalning på hyrespriset exkl. frakt.

    1. Du behöver inte vänta på ett godkännande från oss. Du får posta den tillbaka så fort du skickar mejlet, så länge det görs inom 24 timmar. Notera alltid spårnumret på returfraktsedel.
    2. Alla taggar på klänningen ska sitta kvar och klänningen ska vara oanvänd. Taggarna ska inte vara vikta eller på något annat sätt tyda på att klänningen har använts.
    3. Du får ett bekräftelsemejl från oss så fort vi har mottagit klänningen tillbaka.
    4. Återbetalningen kommer att sättas in på samma kort som du har använt vid bokning inom 10-12 dagar.
    5. Dessa villkor gäller endast på bokningar med leveransdatum senast det 31 december.

OBS! Dessa villkor gäller endast på de bokningar som du gör via webbsidan och beställer med Airmee leverans. För övriga bokningar som görs via vår butik gäller de villkor som står i ditt hyresavtal du tecknar i butiken.

Om klänningen inte skulle passa (villkor på bokningar som levereras from 1 januari 2021).

Skulle klänningen inte passa eller skulle den inte motsvara dina förväntningar av någon annan anledning kan du fortfrande returnera den inom 24 timmar. Du kan då välja mellan två olika alternativ: antingen får du en återbetalning av hyrespriset med avdrag för 200 kr i administrationsavgift eller får du hela beloppet tillgodo och kan använda det på andra bokningar hos oss inom 12 månader från ditt ursprungliga leveransdatum. Du väljer detta vid retur och valet går inte att ändra i efterhand.

Villkoret är du du kontaktar oss via info@thewowcloset.se och postar den tillbaka med den tillhörande returfraktsedeln inom 24 timmar från att du mottagit den.

OBS! Dessa villkor gäller endast på de bokningar som du gör via webbsidan och beställer med Airmee leverans. För övriga bokningar som görs via vår butik gäller de villkor som står i ditt hyresavtal du tecknar i butiken.

Hur funkar det med tvätt och reparationer? Måste jag tvätta klänningen efter användningen? Vad händer om den skadas under användningen?

  1. Detta ligger alltid på oss och kostnaden ingår i priset. Du ska aldrig försöka att tvätta eller reparera klänningen själv då du riskerar att skada den.
  2. Rödvinsfläckar går av i kemtvätten, det är inget att oroa dig över!
  3. Långklänningar blir smutsiga i fållen, det räknar vi med och det tar vi hand om efteråt, du behöver inte heller oroa dig över det.
  4. Allt som vi kan reparera ingår i priset.
  5. Du står dock för risken att klänningen kan bli totalförstörd under uthyrningstillfället, oavsett vem som vållat skadan. Kan vi inte reparera skadan står du tyvärr för den kostnaden du skulle ha betalat om du köpt klänningen. Detta händer dock ytterst sällan och vi är super duktiga på att ta hand om det mesta! Kontrollera med ditt försäkringsbolag om de täcker kostnader som skulle uppstå i detta fall.

Att hyra ut sin klänning genom oss

powered by Typeform

We know you cannot go to all of your friends’ weddings wearing the same dress you wore to your school ball.

Have you accumulated a couple of those one-occasion dresses in your closet? Are they modern high-quality designer or premium brands dresses in perfect condition? If yes, then you can rent them out with us and get paid every time someone rents them. Read more about how it works below and fill in the form on this page to submit your dress to our service!

Where do I start?

Right on this page! Fill in the form below and we will get in touch with you if your dresses fit into our concept.

How does this work?

You start by filling in the form, we get back to you with a suggestion of which dresses we are interested in, as well as price suggestions.

Do my dresses have to live in your closet?

Yes, they do. They become a part of our rental collection and move in with us at The WOW Closet store at Regeringsgatan 44, Stockholm. In this way our clients will be able to try them on in our store and rent them through both our store and our website.

How much do I get if someone rents my dress?

You will get 25% of the rental price excl. VAT every time someone rents your dress. Our cut covers cleaning, maintenance, repairs, stylists, marketing, shipping, the salary of the person who wrote this text, and all the other expenses on our income statement.

Can I sell my dress through your service?

Yes, you can. You choose yourself if you only want to rent it out or if you also would like to sell. Please note that you cannot decide to only sell it through us. We are a rental service and it means that every single dress in our service is available to rent.

How much do I get if my dress gets sold?

You will get 50% of the selling price excl. VAT if your dress is sold.

What if my dress gets damaged?

Unfortunately it is possible that you dress will get damaged. If it is possible to repair it, our team will do magic on it and repair it. If the damage is beyond repairing you will get compensation from us. The amount of compensation depends on how sensitive the dress is and how many times it has already been rented out. Please see the table below.

Do you have a very sensitive dress that you feel extremely attached to? We say we can do magic and in many cases we really do, but you must have seen the movies, magic can fail even the best of magicians! If you feel that even the compensation you would get in these cases wouldn’t be enough to cover your emotional damage, please reconsider renting it out.

Can I bring my dresses to your showroom directly instead of filling in this form?

We are sorry but no. Our stylists are probably helping a client choose a red carpet look at any given moment during our opening hours. All dresses you want to rent out through us have to go through this submission form.

How do I know if my dress gets rented out or sold?

We will send you a report in the beginning of a month for the rentals and sales that happened in the previous month. We are currently working on making it possible for you as a lender to log in and see all the rentals yourself. This functionality is expected to go live next year.

Can I sell my dress to you?

Unfortunately we don’t purchase any dresses from private individuals, no matter how gorgeous they are. You can only rent it out through us with an option to sell if someone wants to purchase it.

Do I have to dry clean my dress before bringing it to you?

Your dress has to be in perfect condition when it first appears in our store. It means dry cleaned, no damages and no stains.

What brands do you accept?

We thought you’d never ask! We have a pre-defined list of brands that we accept in our store. You can find the list below, right under the submission form. This list has been created taken into consideration our previous experience of what gets rented out. If the brand of your dress is not on this list, we are sorry, but we won’t be able to accept it.

Anything else I should know?

We don’t work with mass market of fast fashion online marketplaces (H&M, Zara, Nelly, Asos, Jjshouse etc.), we don’t accept dresses ordered made to measure from China, we don’t work with vintage and we definitely don’t work with copies. We say no to dresses that are too sensitive to be worn many times or dry cleaned, or that require too much maintenance. We are actually quite restrictive with what we accept and we mean to keep it this way to ensure the high quality and the WOW effect in our store.

 

 

 

powered by Typeform

Brands we accept:

& Other Stories
ACNE Studios
Adrianna Papell
Aidan Mattox
Alexis
Alice & Olivia
Alice McCall
Amanda Uprichard
Anne-Mariee Bridal
AQ/AQ
Arket
Avery G
BCBG
BHLDN
By Malene Birger
By Malina
Calvin Klein
Carmen Marc Valvo
Carolina Herrera
Casa Estrella
D&G
Dagmar
Diane von Furstenberg
Elisabetta Franchi
Eliza J
Erdem
Erdem x H&M
Erin Fetherston
Fame and Partners
Filippa K
For Love And Lemons
French Connection
Frida Jonsvens
FWSS
Ganni
Giambattista Valli
Giambattista Valli x H&M
Greta
H&M Conscious Exclusive
Halston
Herve Leger
hoss Intropia
Ida Lanto
Ida Sjöstedt
Ivy & Oak
J. Lindeberg
Jenny Packham
Jenny Yoo
Jill Jill Stuart
Johanna Ortiz
Johanna Ortiz x H&M
Karl Lagerfeld
Keepsake
Kenzo
Lars Wallin
Laundry by Shelli Segal
Maje
Marc by Marc Jacobs
Marc Jacobs
Marchesa
Marchesa Notte
Maria Lucia Hohan
Massimo Dutti
Monique Lhuillier
MSGM
Needle & Thread
Nelly & Ida Lanto
Phase Eight
Pinko
Rachel Zoe
Ralph Lauren
Raoul
REDValentino
Remain
Rodebjer
Sachin & Babi
Sass & Bide
Self-Portrait
Solace London
Sonia Rykiel
Stine Goya
Stylein
Tadashi Shoji
Temperley London
Theia
Tiger of Sweden
Tommy HIlfiger
Valentino
Valerie
Vera Wang
Versace
Versus Versace
Viktoria Chan
Vince Camuto
White by Vera Wang
Yulia Prokhorova
Zetterberg
Zetterberg Couture

Har du inte hittat svar på din fråga?

Kontakta oss gärna genom att skicka din fråga till info@thewowcloset.se